Khamis, 20 Ogos 2009

Kopitiam Ghadir: Hadir Minimal Tetapi Berkesan oleh Zul Fikri Zamir

Sejak zaman Mahenjo Daro & Harappa lagi, teater telah menjadi alat mencatat sejarah. Dalam bahasa Yunani kuno, 'theatron' dikatakan sebagai melihat dan memandang pelbagai jenis hal.

Melihat kembali bagaimana Shakespeare menggunakan teater untuk menghiburkan kaum bangsawan pada abad ke-16, peranan tersebut kekal sehingga kini, eksklusif serta timbul untuk melahirkan sesuatu.

Dalam Dynamics of Drama, Bernard Beckerman mendefinisikan teater sebagai sesuatu yang terjadi ketika manusia terisolasi dalam ruang dan waktu. Untuk tujuan tersebut, teknik ucapan, gestures, mimik muka dan gerak badan perlu sesuai dengan tujuan pementasan.

Menyorot sisi seni pula, Dr Sidi Gazalba menyifatkan seni yang baik, yang memegang nilai moral yang tinggi adalah ciri-ciri seni yang indah.

Kopitiam Ghadir adalah teater paling ringkas yang pernah saya tonton walaupun diarahkan oleh penulis bertaraf selebriti seperti Faisal Tehrani. Cukup dengan bumbung, sebuah pentas dan tempat duduk, seni persembahan ini benar-benar merakyat. Maka masyarakat berpeluang menonton dan menikmati hiburan tersebut dengan suasana anti-protokol.

Dalam skala pentas seni, Malaysia adalah sebuah negara yang meriah dari segi persembahan teater. Negara punya pelbagai jenis persembahan bermusim dengan tema patriotik atau kemerdekaan, ataupun pelbagai jenis persembahan terbuka yang lain, selalunya menumpu di Kuala Lumpur (belum kira Pekan Teater dan sebagainya).

Maka tidak hairan studio canggih seperti Istana Budaya yang lengkap dengan pentas bergeraknya penuh dengan pelbagai aturcara setiap bulan. Paling 'cikai', Stor DBP adalah sebahagian dari pentas pilihan yang dipilih oleh penggiat seni di Malaysia.

Teater konvensional tidak dapat lari dari penataan cahaya, kostum serta set mega yang akan membantu 'mood' pelakon serta membina suasana yang akan dirasai oleh penonton. Menolak hipotesis ini, Faisal Tehrani berjaya membentuk sebuah kumpulan yang berjaya memerangkap penonton dalam kurungan khayalannya lantas membawa penonton menelusuri pemikirannya. Lebih besar dari itu, gaya persembahan yang bersahaja sebegini membincangkan sebuah persoalan yang merentas vakum masa dan inter-mazhab. Hasilnya, dengan teknik provokasi simplistik tetapi mengesankan, watak Ustaz Malaya yang gagap (sinikal) telah direndam ke dalam sebuah debat ilmu yang tinggi makamnya.

Umum mengetahui, dalam seni pementasan, eksplorasi pergerakan, vokal serta penghayatan adalah bumbu utama sebuah naratif. Kopitiam Ghadir telah merendahkan nilai tersebut dengan menolak hipotesis umum mengenai keperluan-keperluan tersebut tanpa merendahkan nilai ilmu yang dijunjungnya. Dalam Kopitiam Ghadir, ilmu adalah sumber kekuatan dan improvisasi mutlak yang akan melorongkan isolasi ruang dan waktu seperti yang dikatakan oleh Bernard Beckerman di atas. Merenjat kebiasaan, Kopitiam Ghadir hadir dengan kekuatan amatur para pelakonnya, set dan kostum yang minimal serta kebergantungan yang hampir tiada kepada bantuan penataan cahaya yang kompleks tetapi bergantung sepenuhnya kepada kekuatan ilmu yang dibawa dan bantuan Revolusi Pembudayaan Salawat yang mendendangkan nasyid sebagai selingan plotnya.

Lakonan para pelakonnya juga ringkas, menjelaskan bahawa dendangan nasyid dan ilmu yang ingin di bawa tidak perlu bergantung keras kepada kekuatan para pelakon, tetapi lebih kepada penghayatan yang diambil oleh para penonton. Maka, aspek naratif dilihat berkesan dengan sisipan lelucon melalui watak gagap oleh Ustaz Malaya dan pelakon yang lain. Teater mana lagi yang mampu hadir sebegini ringkas, minimal dan cukup hanya dengan 4 orang pelakon tetapi mesej ilmu dan provokasi mentalnya jelas?

Sememangnya Kopitiam Ghadir akan direncam vokal oleh para pemerhati yang tidak memahami sisi ilmu yang ingin disampaikan. Lebih besar dari itu, Kopitiam Ghadir saya lihat lebih bersifat futuristik mengambil kira teknik penyampaian muzikal yang dianjurkan serta nilai ilmu yang sengaja disuapkan kepada penonton, mudah melalui buku-buku rujukan masyarakat umum sahaja. Maka secara klinikal, Kopitiam Ghadir diklasifikasi indah kerana keberaniannya 'mem-vokal' dalam isu dan dilema yang belum dapat ditangani oleh masyarakat secara intelektual.

Rugi sememangnya, kepada mana-mana peminat teater yang terlepas peluang menikmati hidangan pementasan ilmu yang dibungkus indah dalam sebuah seni muzikal dan sisipan lelucon mewakili sindiran tajam kepada masyarakat setempat khususnya.

Dalam suasana meriah masyarakat teater mendapat kemudahan studio, pentas dan dana, Kopitiam Ghadir sengaja hadir secara ringkas dengan keterbatasan yang pelbagai di tengah kota Kuala Lumpur.

Kopitiam Ghadir mencipta daerah seni dan tingkat eksklusifnya yang tersendiri, menampung kemelaratan masyarakat yang buta sejarah dan super taklid dalam usaha memastikan seni bukan hak mutlak dunia pop.

Estetika Kopitiam Ghadir tumpah mewah lewat asas perbezaan di antara yang benar dan tidak, seputar persoalan ilmu mengenai wilayah dan kepekaan masyarakat terhadapnya.

Lebih rugi lagi, DBP yang membatalkan ruang kepada Faisal Tehrani kerana kemelaratan Kopitiam Ghadir bukan membayangkan produksinya yang lemah, tetapi kesediaan masyarakat yang belum boleh berhadapan dengan kebenaran ilmu, khasnya.

Kopitiam Ghadir hadir dan wujud untuk mencatat sejarah, bagaimana sebuah peradaban yang kononnya ulung kekal menolak, meminggir dan membakul-sampahkan sebuah daerah remeh bernama Ghadir Kumm.

Klik sini dan sini untuk sumber.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan